fredag 1 juni 2012

Sommarfest


Snart är det sommarlov, och det märks! Jag har haft min sista kinesiska lektion för denna termin. Fortsätter till hösten igen, men nu känns det ganska skönt med lite ledighet faktiskt. 
Det har varit sommarfest på Almas skola i veckan. I entrén var det utställning av barnens alster och Alma visade stolt upp vad hon och hennes klasskompisar gjort under terminen. Med ett glas rosé i handen gick vi runt och minglade, åt snittar, tittade på utställningen, pratade med andra föräldrar och senare bjöds vi på en liten teaterföreställning och skönsång av eleverna. Almas klass sjöng ett par sånger och skolans kör sjöng några fina sommarsånger, allt för att komma i rätt stämning. När vi skulle köra hem med moppen var det allt annat än sommar varmt, eller som svensk sommar då kanske. Det regnade, ösregnade... Eftersom det inte regnar så ofta här är det precis som att när det väl gör det, ska det göras ordentligt... Kalla och frusna fick vi hoppa in i duschen när vi kom hem och Ac´n kändes lite överflödig just denna kväll. 
Som tur var slutade det regna efter ett tag, så då passade jag på att cykla bort till vår lokala pub "Svanen", där vi var ett gäng mammor, ca 15 pers, som stämt träff. Några drinkar, ett par glas vin och lite gott att äta. Sedan cyklade vi hem mellan regnskurarna igen, en mysig kväll!

Jag och Alma har varit hos sömmerskan och lämnat in tyg och bilder på de klänningar vi ska ha när Andreas o Lotta gifter sig i sommar. Nästa vecka ska vi dit och prova, spännande! Eftersom sömmerskan inte pratar engelska, har jag försökt förklara hur vi vill ha det på kinesiska, samt ritat, så det kan kanske bli lite hur som helst... ;-)

Många tänder har det tappats av barnen i förskoleklassen under året som gått. "Hand-Tand-Diagram" visar exakt hur många! Alma har tappat åtta tänder, och fått tillbaka sju.

Skolan har under terminen haft "Kina" som tema. De har lärt sig saker om landet och byggt ett Kina i miniatyr, vilket Alma stolt visade upp för mig o Alvin!

Förskoleklassen uppställda för att leverera sommarsånger!

I kväll är Johan ute med några kollegor från Sverige, så då fick jag o barnen köra vårt eget fredagsmys. Tacos, (vad annars?) och barnen hjälper gärna till!

Snart är det dags för mig och barnen att flyga hem till Sverige, vi längtar och ser så mycket fram emot att få träffa alla där hemma snart!


1 kommentar:

  1. Tack igen för fina bilder, vi längtar också efter er. Svenne är i Egypten och jobbar och jag och Malin skall köra på Trädgårdsrundan, men vädret är lite tråkigt, inget poolväder precis.
    Vi hoppas på bättre. Ha det gott alla. Kramar från mig till er.

    SvaraRadera