måndag 7 maj 2012

Lediga dagar

Nu var det bra länge sedan jag skrev något, men internet har varit riktigt dåligt och det har varit omöjligt att komma åt bloggen på flera dagar. Men nu får ni lite uppdatering om vad som hänt sedan sist.
Sommaren har kommit tillbaks, känns riktigt härligt! Vi har haft upp emot 34 grader och strålande sol! Den 1 maj öppnade poolen på området, så där har vi tillbringat en del eftermiddagar och i princip hela helgen.



Förra fredagen hämtade jag Alma på skolan innan lunch. Hon hade önskemål om li egentid med mig, utan Alvin som ständigt finns i närheten annars. Hon har kommit på att hon numera har väldigt lite tid tillsammans med mig, bara. Så jag hämtade n överlycklig tjej och hon fick bestämma vilken restaurang vi skulle äta lunch på. Det blev den (mindre exklusiva) "Steak and eggs" inne på vårt område. Efter det gick vi till "Le SPA" och målade naglarna, och sedan tog vi moppen till "Mrs Feelds" för en god kopp kaffe och ljuvliga fruktdrinkar. En alldeles underbar eftermiddag och start på den stundande helgen!

På lördagen jobbade Johan, för att kunna vara långledig söndag - tisdag. Jag o Alma passade på att baka smarriga muffins när Alvin sov middag. De fina muffinsformarna fick Ama av Lotta när hon var här och hälsade på.

Söndag och grillning hos fam Broadbent. Härlig tillställning med busiga ungar och glada föräldrar!

Alma, som var äldst bland barnen, hjälpte gärna till att mata den yngsta i gänget!


TIANJIN
Eftersom Johan hade extra ledigt i ett par dagar passade vi på att åka till "grann staden" Tianjin. Den ligger ca 15 mil från Beijing, och vi hade ett par härliga dagar här!

Alma o Johan vid Ancient Culture Street.
Spännande område med en massa märkliga o spännande saker att titta på och kanske köpa om man ville... Barnen var för kineserna en minst lika stor turistattraktion, och de kom gärna fram och pratade med oss. Jag försökte förstå vad de sa, men det var inte så lätt... De hade dessutom väldigt svårt att förstå mig, även om jag ansträngde mig jätte mycket att få till uttal och använda rätt toner och allt. Sedan visade det sig, när jag berättade detta för min kinesiska lärare, att man har en helt egen dialekt i Tianjin. Och den är inte alls lik den kinesiska (mandarin) som jag pluggar. Så det var alltså inte mina språkkunskaper som var bristfälliga... ;-)


En ny pensel kanske?

Shopping och fika hör ju till! Tycker att barnen är lite konstiga, de hade fått varsin glass men ville ändå hellre smaka på Johans kaffe.

FOOD STREET
Vi var på en marknad där de sålde alla möjliga ätbara saker. Det mesta var väldigt konstigt, och en hel del hade vi inte ens en aning om vad det var.

En färsk snigel, någon?





Som sagt, barnen var turistattraktioner. Hade vi tagit betalt av varenda kines som skulle fotografera dem hade vi kunnat köpa oss riktigt dyrbara saker. Inte nog med att barnen skulle fottas, de vill gärna hålla upp sina egna barn tillsammans med våra. Här en kinesmamma som tvingar sin lilla flicka att posera med Alma o Alvin.

Spännande det här med maten. Men Alma är modig, här testar hon bläckfisk på spett!

Det hela avslutades med ett besök på Historiska museet, det var Alma som ville gå på museeum. 



2 kommentarer:

  1. Tack för alla spännande bilder, ni ser ut att ha haft en trevlig helg. Det blir väl fortsatt mycket trevliga upplevelser nu när Malin o Ola har kommit. Ha det bra alla!

    SvaraRadera
  2. Intressant med all annorlunda streetfood, men en del blir man ju inte så sugen på... Vi fick en hel del annorlunda saker i Afrika också:
    http://www.freedomtravel.se/2012/05/kenyansk-mat/

    SvaraRadera