tisdag 27 mars 2012

Fint besök från Sverige!

Förra veckan hade vi celibert besök från Sverige! Mina tre vänner Lotta, Anette o Kattis kom för att hälsa på oss. Vilken lycka det var när jag stod där på flygplatsen med en "Välkomna till Beijing" skylt. Tårar, skratt o goa kramar i en härlig röra!
Väl hemma hade Ayi fixat en god lunch till oss; vårrullar o sallad, champagne o jordgubbar. För de trötta fötterna o benen hade jag bokat en footmassage som vi alla fyra njöt av på Le Spa inne på vårt klubbhus. Ingen tid att förspilla, så efter detta begav vi oss till stan för lite shopping och middag.

KINESISKA MUREN

Nästkommande morgon kom en kille och hämtade upp oss, för vidare färd till muren!
Eftersom Johan tagit kinesiskt körkort har vi numera egen bil också! Och denna dag kom bilen till användning.
Efter ca en timmes färd var vi framme. Muren slingrar sig längst bergen, och det är stort och magiskt på något sätt. Vi bjöds på väldigt skiftande väder. Omväxlande sol, blåst och snö....

Naturligtvis kan man handla diverse olika souvenirer även här!

"The Great Wall of China"

Där uppe på toppen ser man den. Vi åkte upp med linbana, promenerade på muren i drygt en timme och tog sedan rodel ner för berget

Mitt på muren stod en åsna! Gubben som förmodligen äger och använder åsnan som bärhjälp sålde drycker av olika slag till törstiga vandrare.

Naturligtvis måste man ha fikapaus. Kaffe, macka o kanelbullar smakar lite extra gott just här ;-)

Också rodel ner för berget, jätte kul!

Den här mannen arbetar på muren (förmodar jag) och tyckte väl att rodeln var ett praktiskt sätt att ta sig ner efter arbetsdagens slut...

På kvällen var vi på restaurang och åt pekinganka. En speciell upplevelse, men det var inget som vi längtar efter att få äta igen. Gott, men det var väl också allt.

I lördags hade vi cykelfest här i River Garden. Det var ett glatt gäng svenskar som cyklade till olika par för att  äta förrätt, varmrätt samt dessert hos varandra. Vi hade blivit tilldelade dessert och bjöd de gäster som kom till oss på pannacotta med lime marinerade jordgubbar. Till kaffet fick man Svensk Marabou choklad! Efter detta samlades alla på den lokala puben "The Swan with two necks" för party och dans!
Tjejerna hade under dagen varit i Förbjudna staden, Himmelska fridens torg samt shoppat på en marknad, så de var så trötta att de inte orkade följa med på festen. Mysigt för barnen som fick ha alla tre som barnvakter istället för ayi som det var planerat från början.

Houhai

Söndag och strålande väder!
Alma skulle på kalas och vi andra tog en premiär tur med Johan som chaufför. Det gick fint, trots att vi skulle in i city och snurra runt.

I sommar ska Lotta gifta sig med min bror och då passar vi på att sy upp hennes klänning här i Kina! Sömmerskan o Lotta pratar om hur den ska se ut, och om ett par dagar ska jag hämta den.... Spännande!

Som alltid när man har besök, tar ju allt det roliga slut. Lite tårar under sista dagen blev det, men snart är det sommar och vi ses igen!