lördag 3 mars 2012

skolbesök och helg på olika håll




Vi har fått tillskott i familjen, den familj som håller till i garaget. En elmoppe på tre hjul, praktiskt när man ska köra två barn och några matkassar! Mannen i huset var väldigt skeptisk till en början, men jag tror han har förstått fördelarna med detta vrålåk. Det är nämligen så att den rullar ut på kvällarna på diverse äventyr, med mannen bakom styret....

I tisadags var jag med Alma i skolan. Väldigt kul och roligt att få se hur de jobbar. Måste säga att jag var imponerad av både lärarna och eleverna, superduktiga! Hade även turen att få vara med på en kinesiska lektion. Denna skilde sig till stor del från vårt svenska sätt att undervisa på. Det var den elev som hördes bäst som fick svara på frökens frågor, och de elever som behöver lite mer betänketid hade inte samma möjlighet som övriga kompisar. Sedan pratar fröken bara kinesiska, och lite engelska, vilket inte hjälper särskilt mycket bland ett gäng 6-åringar som vill få saker o ting förklarat på svenska.... Men barnen lär sig ändå en del på något vis, även om jag hade vissa åsikter om hur....

I fredags var Alma ledig från skolan och hon åkte med Johan till Wan long, uppe i bergen ca fyra tim bilfärd från oss. Nu råkade det ju så klart snöa i fredags, så bilresan förlängdes med två timmar pga dåligt väglag och en del olyckor. Tillsammans med några andra familjer har de tillbringat hela helgen där, och jag väntar hem dem i kväll. Så jag och Alvin har fått roa oss på egen hand, vilket är ganska mysigt faktiskt!
Vi har varit på lekland, ätit på restaurang, sovit middag tillsammans, varit bjudna till vänner på middag, badat i poolen och lekt.

Alvin och hans kompis Annie, leker för fullt hemma hos oss. De red runt i huset på varsin käpphäst under glada skratt och förtjusta skrik!

I fredags hade jag "vin fredag" hemma hos mig. Vi har det vissa fredagar. Då bjuder man in sin väninnor på vin o tilltugg på eftermiddagen, och lagom tills männen kommer hem från jobbet går man hem och firar fredag med familjen. En väldigt trevlig tradition! Denna fredag passade jag på att bjuda in ca 25 fruar, varav ca 20 kom. Alma var ju iväg m Johan och Ayi tog med sig Alvin till en kompis och lekte där. Jag hade bett ayi att jobba lite senare denna dag, så jag i lugn o ro kunde njuta av mina väninnor och vinet ;-) 
Två av gästerna stannade kvar till sena kvällen, så det fick bli ett par pizzor som vi delade på innan de lullade hem i den mörka kvällen....



I lördags var jag o Alvin med några kompisar på ett lekland i närheten av där vi bor. Jätte kul tyckte Alvin, så hit går vi fler gånger!

Lådor på huvudet funkar det också!

I helgen har vi även fått klartecken från min gulliga och snälla mormor o morfar att vi kan låna och bo i deras lägenhet i Helsingborg i sommar. 

1 kommentar:

  1. Sicka vrålåk ni har skaffat er. Vågar man åka på en sån? Det ser nog roligt ut om jag och Svenne kommer körande och skrattande som en annan kines.
    Vilket party! 20 väninnor! Då förstår jag att det alltid finns något att göra. Lille Alvin ser ut att trivas, han har ju också hunnit skaffa sig lite kompisar. Idag har våren kommit. Svenne hjälper Malin med stugan. Hälsningar och kramar till hela familjen från Ann

    SvaraRadera