torsdag 24 november 2011

Jul på Ikea!

 
Jag o Alvin tog oss till Ikea, eller "yi jia jia ju, som det heter på kinesiska. Säger man Ikea så fattar taxi chauffören ingenting. Man får alltid ha med sig en lapp där resemålet står skrivet på kinesiska. Och så klart en lapp med adressen hem också! Jag o Alvin hade stämt träff med min väninna Helena och vi shoppade en del, riktigt mysigt att få gå loss bland julgrejerna och maten!

Som sagt, jul på Ikea! Intressant i sammanhanget är ju att kineserna själva inte firar jul, men de går gärna runt bland alla julgrejer och tittar, pekar, petar o klämmer.


Glögg! Med alkohol, tur! 
Köpte ett lager, bra att ha hemma lixom, man vet ju aldrig om det tar slut.

Köttbullar m potatismos, och en svensk flagga! Alvin mumsar glatt i sig, smakar sådär tycker jag...
Jag åt fisk, aningen torr, och lyxade till det med en delicatoboll efter. Den var god!!!

Alvin med våra grejer, nu ska vi bara ha in allt i taxin oxå, och få honom att köra oss hem. Som tur är så är kineserna ganska tålmodiga och inte så stressiga, så vi kunde packa in i lugn o ro. Väl i taxin, somnade Alvin i min famn efter ca två minuter. Det tar på krafterna att handla med mamma ;-)

Hjälpredan fixar skostället

Snart klar!

Nu ska vi njuta!
I helgen är det luciatåg och julbasar på Svenska skolan. Efter det ska några vänner komma hem till oss på middag och glögg. Ska försöka mig på att baka lussekatter till helgen också. Har fått saffran av snälla Helena, som hade det med sig hit från Sverige. 

1 kommentar:

  1. Allt verkar så mysigt, ni får ha så trevligt på luciafirandet.Det är bra att Alvin hjälper till, just nu känns det inte att ni är i Kina med Ikea och allt därtill. Här hemma börjar det så smått med julen ..... Kram från farmor o farfar.

    SvaraRadera