måndag 19 december 2011

Jullov

Nu har jullovet börjat. Tre härliga (!?) veckor av lata dagar har vi framför oss. Igår, måndag, passade jag o Alma på att ta en sväng med moppen till hennes skola där hon glömt kvar en julklapp. Alldeles förtvivlad kom hon på detta i söndags, det var den finaste av alla julkalapparna hon gjort, den hon lagt ner mest arbete på. Som tur var fanns en skolassistent på plats, som kunde släppa in oss. Sedan körde vi vidare, till Starbucks för en god kopp kaffe, varm choklad o en blåbärsmuffins. Efter det gick vi till en leksaksaffär, där Alma fick peka ut saker som hon önskar sig i julklapp. Jag var på stan i söndags med en kompis, så många klappar är redan inhandlade, men vi fick med oss pengar från familjen hemma i Sverige innan vi åkte hit att handla julklappar för. Så det ska jag göra idag (tisdag) hade jag tänkt. Som den omtänksamma storasyster hon är pekade hon även ut saker som Alvin skulle gilla!


Tisdag morgon, barnen (och jag...) tog en rejäl sovmorgon till kl 8.45! Alvin traskade in till Alma, klappade lite på henne, som för att säga god morgon och kröp upp i hennes säng med en bok som han tyckte att hon skulle läsa för honom. Alma läser jätte mycket nu, och är superduktig! Varje kväll efter att vi läst saga, just nu Ronja Rövardotter, vill hon läsa en stund själv. Hon har en egen bok som hon läser lite i varje kväll innan hon släcker lampan och somnar.

Min frukost fick jag avnjuta i lugn och ro, eftersom Ayi och barnen åkte till ett lekland en liten bit härifrån. Kompisar till barnen o deras Ayi kom och hämtade upp med bil o chaufför, jag satte in bilbarnstolar och så bar det av. Lugnet la sig i huset, och nu ska jag iväg för att köpa de där sista julklapparna :-)

1 kommentar:

  1. Hej Alma o Alvin!
    Så mysigt ni har det i sängen. Jag har hört att du läser själv, du är duktig. Alvin gillar ju moppen.
    Snart kommer tomten med klappar, det ska väl bli roligt.Hälsa till mamma o pappa.
    Julkram från farmor o farfar.

    SvaraRadera