tisdag 13 december 2011

Lucia

Klockan 6.30, halv sju, sex å trettio!!!! på gården på Svenska skolan börjar det fina lucia firandet denna morgon. Men jisses vad det var tufft för familjen C att komma upp i morse. Tröttmössor är vi allihopa, allihopa, allihopa... Till och med Alvin, som brukar vara pigg o glad på morgonen, var sur och tvär. Och trött!
Men väl på skolan hade vi det mysigt. Barnen var jätte duktiga och lucian Maja sjöng en fantastiskt vacker solosång. Vi var lovade att få se gryningen, men tyvärr var inte vädret det bästa, så det var en grå gryning...

Här kan man se Alma och hennes tomtekompisar. Alma står med ryggen mot kameran, i lila jacka.

Lucias entré var väldigt effektfull. Hon kom skridandes inne i skolans korridor, för att avslutningsvis komma ut på gården och ansluta sig till de andra eleverna. Allt medan "Sankta Lucia" hummades som vacker bakgrundsmusik.

Alvin är fortfarande inte helt nöjd med den tidiga timmen, myser helst i pappas famn...

Efter luciatåget fick vi komma in i värmen och fika. Eget fika hade vi med; kaffe, varm choklad, mackor, lussebullar och pepparkakor smakade väldigt gott!

Detta vrålåk transporterade oss denna morgon till och från skolan. En snäll vän lånade ut elmoppen till oss, så vi skulle slippa promenera 20 min i arla morgon. Det tackar vi Malin o Richard för! Hela familjen åkte på den till skolan, men hem igen var det ju bara Ulle o Alvin som skulle åka... Hmmm, tänkte jag då. Var ska Alvin sitta? På vägen till skolan satt han i mitt knä, Johan körde och Alma satt bredvid mig. Jag placerade honom på fällen, med en filt om benen och sa åt honom att han måste sitta stilla... Som tur är älskar han att åka, så han satt fint hela vägen hem!
Nu ska våra snälla vänner åka hem till Sverige över julen, så vi får låna moppen hela den tiden. Så nu ska här ut å åkas! :-)

Som sagt var, en trött Alvin tar igen sig i soffan när vi kommit hem igen.
Alma slutade tidigare denna dag. När jag hämtat henne vid bussen, gick hon och jag och simmade/badade och fikade på Costa. Mysigt med lite egen tid tillsammans med Alma. 
I kväll somnar vi nog tidigt, alla fyra!

1 kommentar:

  1. Annie var inte heller på humör och Luciavägrade i pappas famn :)

    SvaraRadera