fredag 2 december 2011

Lite av varje

Alma på väg till skolan, men först en kram till lillebror!

Alvin o Ayi kollar på en video på Alma i telefonen. Det är Alvins favorit, Alma som spelar och sjunger.

På onsdagar går jag o Alvin till öppna förskolan på Svenska skolan. Där leker vi, sjunger och fikar. Jätte mysigt och trevligt tillsammans med andra barn o mammor!

Den här, aningen suspekta, affären går man förbi på vägen till Svenska skolan. Undrar om man kan köpa sig en häst eller så där :-)

Alma har fixat mellis, fruktsallad med glass, mums!

Alma önskade köttbullar en dag. Så jag bad Ayi göra det. Kan säga att fröken A blev överlycklig och utropade "pappa, pappa! Vi ska få köttbullar till middag!" när Johan kom innanför dörren efter jobbet. Och ja, de var väldigt goda!

Toppen med lite svensk mat tycker Alma!

Jag och Alvin skulle träffa en kompis, Fred och hans mamma Malin här om dagen. Men de hade blivit magsjuka så vi ställde in. Istället tog vi en härlig promenad, solen sken och det var härligt väder. Vi passade på att ta en fika på "Costa", där de har god latte. Så tycker även Alvin, som gärna delar en kaffe med mamma...

Mmmm, gott!

På promenaden hittade vi denna "julcontainer" som man kan gå in i. Jisses vilka julgrejer, blinkande ljusslingor, glittriga renar och spelande tomtar. Vi köpte en dörrkrans i plast med röda bär, och en ren i silver o vitt, helt ok faktiskt!

Alvin beundrar allt fantastiskt julpynt :-)

Sedan tänkte jag att vi skulle ta och testa att handla lunch "på gatan" och ta med oss hem. Wokade nudlar m grönsaker. Riktigt gott, kostade 5 RMB (ca 5 kr)!

Alvin gillar att läsa. Hans favorit just nu är att ligga i Almas säng och läsa Pippi!

Och Alma pysslar o ritar gärna på sitt rum!

Ni som tror att Alvin alltid är glad, här har ni beviset på att så är inte fallet... Sur som en citron när han inte får ha vissa av Almas saker. Inte lätt att vara lillebror...

hemma på vår vägg har vi två klockor uppsatta. En med Pekingtid och en med Sverigetid.

2 kommentarer:

  1. Hej hela älsakde familjen Cederberg!!

    Jag tänker på er och saknar er så mycket.
    Roligt att se alla bilder. Nu vill jag prata med er på skype nu när jag är nyregistrerad med ny gmail (margreth1978@gmail.com)är mest tillgänglig på måndagar och helger. Prata prata prata nuuuuuu!

    Hälsa och pussa på mina två godingar gosseungar. Många kramar

    SvaraRadera
  2. Vi håller med Malin, vi saknar ju också er jätte-mycket, men vi vet att ni har det bra. Va söta Alma och Alvin e i sina nya vinterkläder och väldigt glada. Alvin e sååå lik Johan när han var liten.Pussar o kramar från farmor o farfar.

    SvaraRadera