söndag 4 december 2011

Snö och kallt

Det har snöat!!!! Ganska ovanligt faktiskt, men så är det. I fredags när vi vaknade överraskades vi av vit nederbörd. Undrade först vad det var, för man vet ju aldrig här i Kina... Men det var snö, vilket gjorde gatorna glashala och det var under skridsko-liknande former vi tog oss till skolbussen denna morgon.

Tyvärr var luften riktigt dålig denna dag, så barnen hade inte fått vara ute på rasten. På kvällen lät jag Alma leka en stund ute. Hon tyckte det var toppen kul, och försökte sig på att göra en snögubbe... Den blev inte så stor, kan man säga. Däremot var den i helt rätt storlek för att dagen därpå få flytta in i vår frys. Alma var nämligen lite orolig för snögubbens överlevnad...

I fredags (snödagen) var jag och några väninnor på spa. Här ser ni när jag får en finfin behandling av mina händer och armar. Konstiga vantar? Näää, de är jätte sköna med värme och allt! Under de plastiga uppvärmda vantarna har jag på mina händer och armar; vax (som stearin), plastfolie och en handduk
Mjuk och len blev jag efter denna behandling som även inkluderade masage av händer o armar.
Efter denna härliga stund åt vi lunch på ett thai/indiskt ställe.

Fredag eftermiddag var vi hos en klasskompis till Alma, Astrid. Julpyssel för hela slanten!


Middagen var beställd av Alma, och då blev det tacos! Jag fixade det själv, Ayi fick gå hem tidigare ;-)
Blev väldigt gott, och vi fick tag på alla ingredienser!

Lördagspromenad
Denna lördag bjöd på underbart väder, ett par minus och strålande sol!
Vi gick till "Beidong", en blomstermarknad, där det även finns lite annat krimskrams att köpa. Vi köpte tre stora växter inkl. krukor (80 kr/st), några julrosor och ett par krukväxter. Samt en plastjulgran med en massa smålampor i. Det var bara det att vi inte kunde tyckte att granen var jätte praktisk att bära med sig. I Kina kan man få det mesta hem levererat, men tydligen inte en gran. Det hela slutade med att en stor skåpbuss kunde köra oss, och granen, hem för en ganska blygsam summa. Växterna kom lite efter, på rätt utsatt tid!

Man kan tex köpa fiskar, eller skölpaddor om man föredrar det...

Vi har beställt ved från ett ställe, och då kom denna glada Kines på cykel med släp och levererade veden till oss. Han la upp den snyggt och prydligt utanför vårt hus!

1 kommentar:

  1. Sååå mysigt ni har det i vintervädret,och vilken service, dom e duktiga kineserna. Det är fina bilder ni skickar. Här är det ingen snö.

    Decemberhälsning till er alla från farmor o farfar.

    SvaraRadera